Deze handleiding hoort bij het werkboek Spiegelschrift. Leerlingen maken in hun schrift iedere dag een invul-, teken-, muziek- of schrijfopdracht over een emotie. Door naar zichzelf te kijken leert de leerling gevoelens herkennen en benoemen. Het gaat hierbij niet om de sociaal-emotionele ontwikkeling, maar om de emotionele ontwikkeling.
Als je iedere dag vijf à tien minuten onderwijstijd zou investeren in een methode waarmee je het zelfbeeld van de leerlingen (en jezelf) zou verbeteren en hun verdere ontwikkeling – cognitief, emotioneel, sociaal en fysiek – positief zou kunnen beïnvloeden, zou je dat dan doen? Daar hoeft niemand lang over na te denken… Hoe? Dat lees je in dit boek.
Een praktische en onderbouwde methode voor het bevorderen van de emotionele ontwikkeling op de basisschool.
200 opdrachten voor het hele schooljaar, voor alle kinderen van groep 3 t/m 8.
Waarom deze methode?
Emotionele ontwikkeling is iets dat je het liefst in samenhang met andere ontwikkelingsgebieden in de dagelijkse praktijk wilt stimuleren en niet als apart schoolvak. Lezen en taal komen bijvoorbeeld ook tot leven in alle andere vakken en situaties. In de praktijk blijkt dat naast een geïntegreerd aanbod het helpt om structureel en specifiek aandacht te geven aan bepaalde vaardigheden, die vervolgens kunnen worden toegepast en ingeoefend in andere contexten. Naast begrijpend lezen is het hoog tijd voor een methode begrijpend leven. Emoties maken onderdeel uit van het leven. Het ontwikkelen van emotionele intelligentie werkt in alle andere ontwikkelingsgebieden door.
Over de auteur
Ragnild Zonneveld is onderwijsadviseur en pedagogisch coach. Ze zoekt daarbij steeds naar de verbinding tussen de theorie en de praktijk. Ze heeft zich gespecialiseerd in de ontwikkeling van het jonge kind en in hoogbegaafdheid.