Nieuw (ongebruikt)
Vrijwel iedereen die in het onderwijs werkt, zou graag meer ruimte krijgen voor de pedagogische kant van het vak, met aandacht voor afstemming op de totale persoon van de leerling. Dát is pedagogische sensitiviteit: het goede doen op het juiste moment, in een bepaalde pedagogische context.
Het concept pedagogische sensitiviteit lijkt recentelijk aan populariteit te hebben gewonnen; dit komt mede doordat er steeds meer onderbouwing komt voor het positieve effect van pedagogisch sensitief handelen op de ontwikkeling van lerenden. Om goed leiding te geven aan de pedagogische opdracht van de school en de (emotionele) processen die bij leren horen, is ook sensitiviteit naar leraren nodig. De schoolleider moet de leraren ‘zien’: hij moet begrijpen wat hen beweegt, waar zij warm voor lopen en wat hen motiveert.
Dit boek beschrijft wat pedagogische sensitiviteit inhoudt, en wat het betekent voor het werken met leerlingen en collega’s. Ook gaat het in op de condities voor professionaliseringstrajecten die zich richten op pedagogische sensitiviteit, waarbij succesfactoren en valkuilen in kaart zijn gebracht. Een schoolteam dat werkt vanuit de basiswaarde van pedagogische sensitiviteit draagt niet alleen bij aan een groter welbevinden van de leerlingen en de leraren zelf, maar zorgt ook voor bredere en betere onderwijsopbrengsten!