Centraal staan thema’s uit de werkelijkheid. Een blok ijzer zinkt, maar een ijzeren schip drijft. Hoe kan dat? Waarom verdwijnt een virus met een reproductiegetal van 0,4 vanzelf? Hoeveel CO₂ stoot een vliegtuig uit? Dit soort vragen zijn steeds leidend. Zij bepalen welke rekentechnieken nodig zijn om antwoorden te vinden. Daarom kunnen we zeggen dat deze rekenlessen evengoed te beschouwen zijn als lessen ’wereldverkenning’.
Het is vooral deze invalshoek die De wereld als rekensom tot ’plusstof’ maakt. Op allerlei verschijnselen in de werkelijkheid wordt vrij diep ingegaan. Bij dit proces blijken we steeds te stuiten op de kwantitatieve aspecten van het onderwerp. Rekenen ontpopt zich als dé sleutel tot een beter begrip van de werkelijkheid. Interessant!
Nu kunnen we zelf uitrekenen hoeveel opwaartse kracht een ijzeren schip ondervindt. Of: met een rekensom kunnen we laten zien hoeveel nieuwe besmettingen erbij komen met een reproductiegetal van 1,7. Ook kunnen we laten zien waarom 100 vrachtwagens milieuvriendelijker zijn dan één groot vrachtschip.
Verdiepende rekenopgaven voor kinderen uit groep 8
Bij deze pluslessen draait het om het toepassen van bekende rekenvaardigheden om onderwerpen uit de werkelijkheid beter te kunnen doorgronden. Bij deze realistische methode staat de ontwikkeling van rekentechnieken centraal. Aan de hand van deze systematiek worden thema’s uit de werkelijkheid uitgelegd om de stof inzichtelijk te maken en te verlevendigen.
De wereld als rekensom in Levelwerk
Op advies van Jan Kuipers maakt De wereld als rekensom – deel 1 onderdeel uit van Levelwerk. Deel 2 is los verkrijgbaar en kan ook als zodanig worden ingezet.
Complete serie voor groep 6, 7 en 8
De wereld als rekensom bestaat uit 6 werkboeken (groep 6 t/m 8).
Voor elke groep is er een deel 1 en deel 2.