Deze handleiding hoort bij het verrijkingswerkboek Koning Arthur, voor groep 6, 7 en 8.
Bij de uitwerking wordt voor elke opdracht aangegeven aan welke eisen het resultaat moet voldoen. Deze uitwerking kan natuurlijk ook gebruikt worden om de leerling op weg te helpen bij het uitvoeren van de opdrachten.
Voor alle opdrachten geldt dat niet zozeer het eindproduct, maar vooral het leerproces belangrijk is. De nadruk ligt niet op feitenkennis, maar op het begrijpen van concepten en het zien van verbanden binnen en tussen die concepten. Het is de bedoeling dat de leerling creatief durft te denken en verschillende denk- en leerstrategieën gebruikt.
Het werkboek is geschikt om te gebruiken als extra werk, pluswerk of om te gebruiken in de plusklas. Het werkboek is ontwikkeld voor kinderen uit groep 6, 7 en 8.
De verhalen van Koning Arthur zitten vol met dappere ridders, mysterieuze jonkvrouwen en griezelige wezens. Is dat allemaal echt gebeurd? Heeft Koning Arthur echt geleefd – en zo ja waar en wanneer dan? In dit boek beleef je de spannende avonturen mee en ga je op zoek naar de waarheid achter Koning Arthur.
Inhoud
In zes hoofdstukken komen de volgende onderwerpen aan de orde: de levensloop van Arthur, de ridders, vrouwen, wezens en voorwerpen uit de verhalen en de vraag centraal of er een kern van waarheid in de verhalen zit.
Soorten opdrachten
Aan het einde van elk hoofdstuk staan drie opdrachten:
a) is een korte individuele opdracht die waarschijnlijk zelfstandig kan worden ingevuld;
b) is een uitgebreidere individuele opdracht waarbij mogelijk sturing van de leerkracht nodig is;
c) is een opdracht die samen met anderen wordt gedaan, bijvoorbeeld in tweetallen, met een groepje of de hele klas.
Benodigdheden
Dit werkboek is erop gericht om leerlingen zelfstandig te laten werken.
Meer doen met Arthur in Ik wil meer!
Achter in dit werkboek staan suggesties waarmee dieper op het thema kan worden ingegaan. In de lijst met suggesties staan boeken, musea, spellen en activiteiten.
Introductie en begeleiding
Voor de werkhouding en motivatie van de leerling is het belangrijk dat de tijd wordt genomen om het werkboek te introduceren en het doel ervan uit te leggen. Spreek duidelijk af wat er van de leerling wordt verwacht (inclusief tijdsplanning) en wanneer er tijd is voor hulp en begeleiding.