Matatalab is een programmeerbare robotset voor kinderen van 3-9 jaar. Het stimuleert de cognitieve vaardigheden, de creativiteit en fantasie en leert kinderen de eerste stappen van coderen en programmeren.
De techniekset bevat een codeerplaat waar de verschillende codeerblokken opgelegd kunnen worden. De “vuurtoren” leest de code die de kinderen gelegd hebben en sturen deze door naar de robot, die dan de opdrachten uitvoert. De basisblokken zijn richtings-blokken, vooruit, achteruit links en rechts af. En er zijn diverse extra blokken: functie, plezier, cijfers, muziek, melodie, hoeken en lusblokken.
– Ontdek de wereld van het programmeren, al vanaf 3 jaar.
– Leer de basisprincipes van robotica met leuke en leerzame uitvoerende opdrachten.
– De opdrachtkaarten hebben een opbouwende moeilijkheidsgraad.
– Zelfstandig te gebruiken of laat kinderen samenwerken.
– Creativiteit door zelf letters en cijfers te maken of programeer een eigen kunstwerk (zie aanvullingsset).
Bij deze set horen 2 handleidingen en extra handleidingen voor de uitbreidingsset Musician en Artist. Kinderen kunnen zelfstandig met deze set werken en de robot allerlei avonturen laten beleven, door te variëren met de diverse verschillende type blokken.
Projecten in (plus)klas
In te zetten op projectbasis voor in de plusklas in te zetten. De kinderen gaan aan de slag met de bijbehorende opdrachtkaarten die een opbouwende moeilijkheidsgraad hebben op 3 niveau’s.
Les 1: Woordenschat.
Les 2: Berichten verzenden en ontvangen.
Les 3: Blokkades, obstakels en bestemmingen begrijpen.
Les 4: Aan de slag met codering.
Les 5: Kennismaking met doolhoven.
Les 6: Kennismaking met obstakels en vlaggen.
Les 7: Ontwerp een doolhoven.
Les 8: Kennismaking met kaarten.
Les 9: Kennismaking met rasters.
Les 10: Kennismaking met geavanceerde coderingsblokken.
Les 11A: Introductie van hoeken en muzieknoten.
Les 11B: Kennnismaking met pentagram of sterren.
Les 12: Vrije spel
Zelfstandig
Bij deze techniekset is geen PC of tablet nodig. De opdrachtkaarten bevatten geen woorden waardoor de leerlingen zelfstandig aan programeren door de stappen in de handleiding te volgen.
Opdrachtkaarten
Elke coderingsset bevat kaarten met 16 gerasterde omgevingsscenes. Met de kaarten gaan leerlingen hun robot door elke scene verplaatsen met behulp van de blok gebaseerde codering.
Zowel reguliere als hoogbegaafde kinderen gaan aan de slag met de leerzame opdrachten.