Omgaan met verschillen in het vo en mbo
Berben, Meike | Paperback / softback | 24-11-2020 | 9789065081629
Differentiëren is te leren!
Omgaan met verschillen in het vo en mbo
Dit boek maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs ? hoe ingewikkeld soms ook ? écht mogelijk is. Als je de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draag je bij aan betere leeropbrengsten en vergroot je de kansen van al je leerlingen.
Differentiëren in het vo en mbo
Lang is gedacht dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs niet nodig is. Leerlingen gaan na de basisschool immers al naar diverse schooltypes. Maar veel docenten weten inmiddels beter: er zijn wel degelijk verschillen tussen leerlingen in één klas, bijvoorbeeld in beheersingsniveau, motivatie, interesse, tempo of leervoorkeur.
Praktische handvatten voor differentiatie in het vo en mbo
Hoe stem je af op die verschillen en hoe haal je het maximale uit de leerlingen? Dit praktische boek geeft handvatten, voorbeelden en toepassingsmogelijkheden om differentiatie in je lessen vorm en inhoud te geven. De auteurs beschrijven hoe je differentieert in instructie, verwerking en leertijd. Ook is er aandacht voor leervoorkeuren, toetsing, differentiatie met ICT en differentiatie schoolbreed.
Gewijzigde druk
In het najaar van 2020 is de uitgave geactualiseerd. Zo is de samenhang versterkt met de CPS-publicaties ‘Formatief toetsen’, ‘De vijf rollen van de leraar’ en ‘De zesde rol van de leraar; de leercoach’. Daarnaast zijn de ICT-middelen onder de loep genomen. Ook zijn er wijzigingen aangebracht met betrekking tot de gedeelten over leervoorkeuren.
Over de auteur Meike Berben
Meike Berben is docent Nederlands en Frans en onderwijskundige. Nadat ze een aantal jaren als docent in het voortgezet onderwijs en NT2-onderwijs werkte, startte ze in 2011 bij CPS. Als adviseur begeleidt ze docenten en schoolleiders in het voortgezet onderwijs op het gebied van didactiek en taal. Haar specialismen zijn differentiëren in de les, ICT in de les, activerende didactiek en formatief toetsen.